tisdag 11 juni 2013

En LO!!

Så kom jag mig då äntligen för att fotografera en av mina Lo´s innan jag ramade in den! jag håller på med ett litet projekt där jag gör "tavlor" av familjemedlemmar att hänga i trappen upp på övervåningen. Den väggen är ju som gjord för fotovägg, tänker jag! 

den här gången är det min älskade morfar Åke som är i fokus. På bilden var han fortfarande ung och hans pappa levde, men då den togs på 50-talet ville jag få till en känsla av äldre tider och vad passar då bättre än pions underbara papper? Just den här tror jag är från serien "Fars dag". 

Jag skrapade kanterna och rev sönder här och där. Därefter chalkade jag förstås, och gjorde likadant med ett gammalt notpapper från morfars gamla gömmor. Maj på Malö, tror jag sången heter... Efter att ha fäst notpappret på pionpappretmed dubbelhäftande tejp från Biltema (sååå prisvärd!) målade jag med vit Gesso över det hela. Medan det torkade gjorde jag en fotomatta av ytterligare en bit Piionpapper med slitna kanter och brukade Gesso återigen för att liksom sudda ut kanterna på bilden av morfar.


När allt hade torkat, fäste jag ihop dem och började dekorera det hela med lite blandade blommor och blad.  "Ramen" runt morfars namn har jag köpt i en scrapaffär i Västervik för något år sedan, men inte vetat vad jag ska göra med förrän nu... Tycker verkligen att formen är helt bedårande fin!


De små, beiga blommorna är "hemmagjorda" av en tjej som jag handlade av på nätet. De är verkligen jättefina och inte särskilt svåra att göra, men då jag har svårt att ta mig tid att massproducera blommor så valde jag att handla dem av någon annan! Challe däremot, hon gör egna  nästan likadana. Jag ska ta och be henne att göra en tutorial åt er och lägga ut här! Nålar var länge sedan jag använde så det kom det med ett par stycken...


En ljusblå pärlswirl, lite gasväv, cherryblossoms och blå halvpärlor fick också vara med.


Min fina morfar dog för fem år sedan, men nu kommer han att hänga där i trappan så att jag kan se honom varje dag! 

Nu ska jag ta och kolla till banankakan i ugnen! Mums fillibabba!
Vi ses väl snart igen!?
//Lompan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar