lördag 1 juni 2013

Ytterligare barn-tips!

Jag har ju haft välsignelsen att få två söner med stor aptit på livet. I bland undrar jag över deras förmåga att höra, då de uppenbarligen inte lyssnar på ett enda ord jag säger emellanåt! Jag behövde en metod för att uppmuntra dem till att göra bra saker. Ni vet... Som att städa sitt rum, hjälpa varandra eller hålla sig lugna i affären... Så i stället för hot och mutor ska vi nu prova detta. När de gjort något bra får de dra en boll ur "bra-burken" på vilka det står små belöningar. Jag har valt saker som de tycker är roliga, men som inte involverar pengar eller godis. Till exempel kan man göra sig förtjänt av att välja vilken maträtt som ska serveras på fredag eller lördagskvällen, ett besök på simhallen, valfri lekstund för hela familjen eller välja film på våra filmkvällar. Alla dessa belöningar har jag skrivit på pingisbollar och lagt i en burk med lock.


Barnen tycker verkligen att det är jätteroligt att få dra en boll och blir väldigt stolta över det de åstadkommit. Och plötsligt har faktiskt hörseln förbättrats något på dem båda! Märkligt... ; )

Det var veckans barn-tips! Håll till godo!
Skriv gärna ett par rader om det funkar för er!
//Lompan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar