tisdag 13 maj 2014

Ett försenat påskägg!

Varje år är det likadant... Jag tänker att det är alldeles för tidigt att börja påskpyssla ända fram tills det är för sent. Det är som att jag fortfarande inte, efter tio år, har förstått att vi präster har så mycket att göra innan/under och efter påsk att något annat än jobb just inte hinns med. Märkligt hur svårt det kan vara att lära sig av sina egna erfarenheter.
 
Nå nu visar jag er det första av mina två påskägg som jag har altrat under april/maj. Jag valde att göra det  romantiskt rosa och vitt. Jag började med att måla ett gammalt påskägg från förra året med rosa lackfärg. Då det torkat penslade jag på gesso och lätt torkningen ta vid igen.
 
 
Därpå plockade jag fram en gammal duk som jag hade i lådan och fäste den med decopagelack. Då det återigen gått tid åt torkningsprocessen, stansade jag ut swirls i vitt, brunt och beige. Dessa fästes i mitten på ägget så att ändarna hänger fritt för att skapa ett lite luftigare intryck. Runt kanten limmade jag vit tyll och satte knappnålar i ljusblått och rosa.
 
 
Sedan satte jag i gång, släppte alla hämningar och mosade på med så många dekorationer jag bara fick plats med! Det blev rosor, liljor, nålar, charms och blad. Det blev pistiller, rosenknoppar och två sorters pärlband. Jag kunde liksom inte sluta!
 
 
Nu får det väl hamna i påsklådan tills nästa år, men då ska det fyllas med godis, och det med kraft! Om jag hinner...
 
Vi ses snart  igen!
//Lompan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar