söndag 22 april 2012

tutorial candybag


Idag tänkte jag bjuda på en enkel tutorial på en liten godispåse. Man kan lägga i annat också om man vill det så klart.


Börja med ett valfritt papper som har måtten
 5  4/8" * 8  4/8"
Sen ska man biga vid 2" när du har den korta sidan upp på bigbrädan och sen vid
 2" 4" 6" 8" på långa sidan upp.

Sen valde jag att stämpla mönster på pappret med guldfärg. Man kan utgå från ett redan mönstrat papper om man vill. Klipp sedan bort en del av den lilla remsan till vänster på pappret.


klipp upp så att det blir flikar och sätt dubbelhäftande tejp på flikarna. Se bild..


Börja med att sätt ihop långsidan och sätt sedan ihop bottenflikarna så att det blir en färdig låda.


kläm försiktigt ihop övre delen av asken så att den bildar veck. Stansa sedan igenom med en hålstans. I detta fall använde jag mig av ett vanligt hålsslag för att stansa två hål bredvid varandra.


Stämpla ett valfritt litet motiv. Jag har valt en stämpel från Panduro som ser ut som ett tandtroll.


Färglägg ditt motiv om du vill och stansa ut den till en cirkel. Sen stansade jag ut en med en scallop stans.


Montera fast motivet på din bakgrund. Jag valde att dekorera kanten med lite glittrig penna.


Lägg i valfritt godis i påsen. Tänk på att godis kan fläcka av sig på påsen så det bästa är om det är nån skyddsplast på karamellerna.


Slutligen sätter du i ett fint band och knyter även fast det lilla stämpelmotivet.
Klart.
Nu har du en trevlig gåva till någon gottesugen kompis eller nåt barn.
Och så här blev mina påsar. Gjorde faktiskt fyra stycken i olika färger men det blev en rykande åtgång på dem av två gottesugna barn så det blev endast två kvar att fotografera. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar