söndag 25 mars 2012

Dekorerade ljus

Hej alla pysselsugna...
 Jag har känt mig ganska så kreativ den här veckan och jag ville prova nåt nytt även denna vecka. Satt nämligen och slö surfade på nätet och hittade en beskrivning hur man dekorerar ljus med servetter. Och så klart var jag tvungen att testa. Första försöket gick inget vidare och mina brallor blev helt dränkta i stearin. Så där lärde jag mig rätt snabbt att hålla sig över bordet när jag pysslade med detta projekt.
Men efter andra försöket fick jag kläm på det och testade på ett par nya blockljus.
Det som behövs för att göra dessa ljus är:

Ett par ljus, servetter med vit bakgrund, ev stämpel och stämpelfärg, embossingfön och vitt bakplåtspapper.

1. Börja med att klippa ut ditt motiv som du vill ha från servetten. På ljusen med rosorna så stämplade jag en text på en vit servett och klippte ut. Man behöver inte vara så noga när man klipper ut dem för kanten kommer inte att synas sen på ljuset.

2.Tag sedan bort alla lager av papper ifrån din servett så att du bara har det yttersta tunna lagret kvar med ditt motiv.

3. lägg nu dina tryckta servett-delar på blockljuset där du vill ha dem.

4. linda ett vitt bakplåtspapper runt ljuset som skydd över dina servett tryck. Håll pappret tight kring ljuset.

5. värm sedan försiktigt i cirklande rörelser på bakplåtspappret. Det går fort så var beredd på stearindropp..
Du ska värma precis så mycket att du ser att servetten smälter in men att det inte börjar rinna stearin. Då blir ljuset knöligt och fult.

6. när du har värmt hela motivet drar du försiktigt bort smörpappret och voila så har du ett fint ljus. Du kan sedan dekorera dina ljus med nåt fint band eller blommor om du ska ge bort det om du vill. Men jag väntar med det beroende på vem som ska få det.
Om du har gjort rätt så kommer inte servetten att synas alls. Den smälter in i ljuset och endast motivet lyser igenom.

Och servetten kommer sedan att försvinna tillsammans med ljuset när det brinner ned
Och självklart bör man ju ha ljuset under uppsikt när man tänt det. När jag ger bort mina ljus som gåvor skickar jag med en liten uppmaning på en skriven "tag" att ha koll på ljuset...


 Så här blev mina block ljus med rosa rosor och stämpeltext från Pysseldags. "Dammtussarna i hörnen är änglarnas tofflor".

Jag tyckte det var så kul men mina ljus tog slut hemma så jag tog ett som redan börjat att eldas på. Men den här blev riktigt fin tycker jag....

 Tack och hej för denna gång...nu ska jag gå ut och njuta av solen..

//Challe

3 kommentarer:

  1. Åh så snygga ljusen blev!!!! Wow. Kanonfina!
    Saknar dig. Vi måste pyssla ihop snart.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Gillar ljuset med texten! Brukar också dekorera ljus, funderar på om det har någon betydelse om det är paraffin eller stearin i blockljuset? Vilken ort pysslar ni på?
    /Anna

    SvaraRadera
  3. Hej! Vad använder du dig utav när du värmer? Tänker att direkt eld inte kan vara så bra?

    SvaraRadera