fredag 23 november 2012

Bokstavsbyrå


Såg på någon sida på nätet att man kan förvara sina utstansade bokstäver genom att ta X antal tändsticksaskar och bygga ihop. Sagt och gjort, jag åkte till affären och köpte 50 st tändsticksaskar av medium modellen. 

Väl hemma tömde jag alla askarna (det blir en himla massa tändstickor!!!!) och planerade hur jag ville ha dem placerade. När jag bestämt hur många jag ville ha på höjden och längden så tog jag ett lite grövre papper och klippte till med måttet av byråns botten. Sedan tog jag dubbelhäftande tejp och tejpade ihop alla. När alla askar var på plats klippte jag till ytterligare tre pappersbitar som skulle bli ramen av byrån. Dessa klädde jag in i papper som matchade de färger jag skulle ha på lådfrontarna. Jag klippte pappret till lådfrontarn lite större än själva lådan så att man döljer kanterna. Varje lådfrontsrad fick en och samma stil och mönster. 

Till sist gjorde jag ett litet hål med skalpellen och stack in bandet, knöt en knut på insidan och sedan klippte av i lagom längd på framsidan. För att få extra hållbarhet i bandet (som ska utgöra handtag) tog jag perfectpearls och limmade runt bandet. För att enkelt se vilken bokstav som finns i varje ask satte jag motsvarande bokstav på lådans front. Som ni ser har jag några lådor över som jag inte vet vad de ska innehålla....vi får se :)


Tips! För att undvika att byrån blir sned så skulle jag tagit grövre pappersbitar och tejpat fast i mellan varje lådrad. 
50 askar är lite för många, 40 skulle räckt!

Ha det gott!!
//Virginia

4 kommentarer:

  1. Oj vilken riktigt bra idé!!! Gillar mycket och kanske att jag förändrar den lite, till en dubbel altså med både fram och baksida eller något... tackar för tipset!

    SvaraRadera
  2. Föresten har du någon idé om vad man kan göra med tändstickorna???

    SvaraRadera
  3. Tack för feedback! Angående tändstickorna har jag ingen aning, min sambo ville prova att lägga in alla i kaminen och tända på......jag stoppade honom :) men det blev en halv kasse full med stickor.

    SvaraRadera
  4. Så läcker Virginia! Och vilket jobb!!! Himmel. :)
    Så smidigt att ha.

    Med tändstickorna kan man alltid göra en tavla. Jag har funderat på att göra Bodens fästning till svärfar för att han älskar Karl Bertil Jonssons jul och den nämns där i. :)
    Så vet du inte vad du ska göra med tändstickorna så säg till. ;)

    SvaraRadera